Inzet van speltherapie bij kinderen met NAH?

Marie-José de Rijke studeerde onlangs af aan de Hogeschool van Ede met een onderzoek naar speltherapie voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel.

Marie-José de Rijke volgde de Master speltherapie aan de Hogeschool van Ede. Al voordat ze eraan begon wilde ze graag iets betekenen voor kinderen in een medische setting. Ze  was benieuwd én verwachtingsvol naar wat speltherapie voor hen zou kunnen betekenen. Dus toen vanuit het Prinses Maxima Centrum de vraag kwam voor onderzoek naar speltherapie voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel, wist zij meteen dat dit haar onderzoek zou worden.

Het werd een kwalitatief verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van speltherapie voor kinderen met niet-aangeboren hersenletsel in samenwerking met Basalt, expertisecentrum voor revalidatiezorg Zuid-Holland.

Het resultaat van het onderzoek luidt dat het inzetten van speltherapie voor kinderen met NAH een positief effect heeft op het zelfbeeld van kinderen met NAH. Door zelfaanvaarding en zelfinzicht ontstaat er meer rust en acceptatie. Daarnaast helpt speltherapie kinderen met NAH in de ontwikkeling van sociale vaardigheden, het uiten van emoties en in de omgang met prikkelgevoeligheid.

Marie-José rondde haar Master af in het voorjaar van 2023. De samenvatting van dit onderzoek vind je hier.

Contact Informatie
Wij helpen je graag! Stel ons je vraag en wij antwoorden binnen 5 werkdagen. Natuurlijk ontvang je in je inbox een bevestiging van ontvangst als je het contactformulier hebt ingevuld.
Contact